Waarom je de strategie niet moet loslaten

25 januari 2023

Het rommelt in het bouwteam. Je merkt dat er irritatie is onderling. Tussen bouwbegeleider en werkvoorbereiding en tussen werkvoorbereiding en de projectleiding. Ik hou niet van ruis. Ruis betekent miscommunicatie en miscommunicatie leidt altijd tot fouten. Het maakt niet uit of het om sloop- nieuwbouw gaat of om renovatie. Als er ruis in het bouwteam is, dan krijgen de bewoners daar op enig moment mee te maken. En dat willen we voorkomen. Sterker nog, ik zie het als onze taak om dat te voorkomen. Dat is de toegevoegde waarde van bouwbegeleiders in een bouwproces.

Tijd om even stil te staan en te luisteren naar wat er nu eigenlijk misgaat.

En ineens komt het bij me binnen. Aan de voorkant hebben we met de ontwikkelaar en projectleider een hele duidelijke strategie vastgesteld met duidelijke doelen. Doordat de projectleider van job wisselde en de nieuwe projectleider direct operationeel was en de strategie niet heeft geïnternaliseerd lijkt het erop dat de stip op de horizon wazig wordt. Het team raakt op drift en verschillende disciplines streven hun eigen doelen na.

Omdat dit uiteindelijk de bewoners gaat raken, ga ik terug naar het kernteam en maak dit bespreekbaar.

Vanuit mijn ooghoek zie in de strategie voor structureel succes hangen op ons whiteboard. En daar staat het eigenlijk heel duidelijk op. Per fase evalueren en checken of alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Op de een of andere manier zijn we in dit project zonder evaluatie van voorbereiding naar uitvoering gegaan. We hebben niet bij elkaar ingecheckt om te kijken of we allemaal dezelfde doelen voor ogen hebben. Mooi punt voor op de agenda van het projectteamoverleg.

Ik kijk naar buiten en bedenk hoe grappig het is hoe een model helderheid kan geven en je ineens de splinter eruit trekt.

Ben je nieuwsgierig naar dit model dat je kan helpen het inrichten van klantgerichte bouwprocessen en ruis in je team en faalkosten te voorkomen? Ik ga graag met je in gesprek over de mogelijke toepassing ervan in jouw bedrijf.