5 belangrijke lessen die een bewoner me leerde

8 februari 2017

De verbouwing van badkamer, toilet en keuken bij meneer de Vries start volgende week maandag. Ik ben een paar keer bij hem op bezoek geweest om hem te helpen met de voorbereidingen. De Vries, ongeveer 50 jaar en alleen, heeft het er moeilijk mee. Het is niet zo dat hij tegen de verbouwing is, maar hij ziet het gewoon niet zitten. Hij heeft een heleboel vragen waar hij geen antwoord op weet. Moet ik alles leeghalen? Waar moet ik mijn spullen neerzetten? Waar haal ik dozen vandaan?

In het begin begreep ik zijn probleem niet goed. Hij had weinig spullen en bij de supermarkt waren genoeg lege dozen te krijgen. Hoe moeilijk kon het zijn. Maar daar zat ik helemaal FOUT. Voor meneer de Vries was het wel moeilijk. Na een derde ontmoeting zag ik de wanhoop in zijn ogen en besefte ik me dat hij dit echt niet kon organiseren.

Mijn intentie is om bewoners te helpen, zonder hen alles uit handen te nemen…..

Samen onderzochten we wat het probleem was en concludeerden dat dat hij niet zonder hulp kon opruimen en inpakken. Zijn sociale netwerk was klein, maar hij had een maatschappelijk werker en zijn tante hielp hem zo nu en dan. Hij nam contact op en probeerde om hulp te vragen, maar daar kwam hij niet uit. Uiteindelijk hebben we in overleg met de woningcorporatie verhuisdozen geregeld. Na een paar aanwijzingen over wat hij in kon pakken en waar hij het tijdelijk neer kon zetten, heeft de Vries het zelf voor elkaar gekregen. De zondag voor de start ben ik bij hem langsgegaan voor de laatste dingetjes en om hem voor te bereiden op de start van de werkzaamheden, de volgende ochtend.

De verbouwing verliep voorspoedig. Meneer de Vries vond het nog steeds heel ingrijpend, maar uiteindelijk was hij erg blij met zijn vernieuwde badkamer, keuken en toilet. Daarnaast kon, door het ondersteunen van de bewoner bij de voorbereiding, de planning gewoon doorlopen en kwam de deadline voor oplevering niet in gevaar.

De 5 belangrijkste lessen die ik leerde

Neem bewoners altijd serieus

In eerste instantie nam ik meneer de Vries niet serieus. Ik kon me gewoon niet voorstellen dat hij dit niet kon organiseren. Pas toen ik echt naar hem luisterde, onderkende ik zijn probleem en kon ik hem helpen.

Neem jezelf niet als uitgangspunt

De voorbereiding en uitvoering van verbouw- en renovatiewerkzaamheden zijn voor vaklieden vanzelfsprekend. Voor bewoners is de impact groot en sommige mensen hebben daar grote moeite mee.

Niet iedereen heeft een sociaal netwerk

Het lijkt eenvoudig om hulp te vragen, maar bewoners in de sociale huur hebben vaak een beperkt sociaal netwerk.

Focus op doelen, niet op de obstakels

Als bewonersbegeleider streef ik 3 doelen na:

  1. De bewoner met zo weinig mogelijk stress door de verbouwing heen helpen, zodat ze kunnen genieten van het eindresultaat.
  2. Het voorkomen van vertraging op de planning, ter voorkoming van faalkosten voor uitvoerende partijen.
  3. Het ontzorgen van de woningcorporatie door er te zijn voor de bewoners.

Ik ben nieuwsgierig welke lessen jij hebt geleerd in het werken met bewoners. Wil je ze delen in het commentaar vak hier beneden?

Ben je benieuwd naar mijn manier van werken en wil je weten of ik wat voor je kan betekenen? Download dan mijn E-book of neem telefonisch contact op via telefoonnummer 06 47 28 66 76.

Met vriendelijke groet,
Helena Spits

PS Deel dit artikel als je relaties hebt die te maken hebben met renovatieprojecten die in bewoonde situatie worden uitgevoerd. De informatie kan waardevol voor hen zijn.

PPS In verband met de privacy van de bewoner heb ik natuurlijk een fictieve naam gebruikt en details verandert.