Bouwzorg Fryslan
  • Home
  • Diensten
  • Portfolio
  • Inspiratie
  • Over ons
  • Blog
  • Tools
  • Tarieven
  • Contact
  • Privacy Statement
  • Home
  • Diensten
  • Portfolio
  • Inspiratie
  • Over ons
  • Blog
  • Tools
  • Tarieven
  • Contact
  • Privacy Statement

Tools

Thema in september 

Warme opnames, huisbezoeken, keukentafelgesprekken...
Hoe, wat, waarom, wanneer en meer!

Afsprakenroute

Een afspraak maken lijkt een fluitje van een cent. Dat klopt ook. Het is niet zo moeilijk om een brief te sturen met daarin de datum en het tijdstip voor de gewenste afspraak. De moeilijkheid zit hem erin dat je ook wilt dat de bewoner thuis is als jij bij hem voor de deur staat. Wij staan eigenlijk nooit voor een dichte deur. Eigenlijk willen we ons geheim niet gratis weggeven.... maar we doen het toch. Doe er je voordeel mee, want voor niks op pad dat is tijdverspilling!
Ja, vertel me het geheim!

Bewonersbrief

Tijdens een symposium over het brein, vertelde Aranka Sinnema over 'nudging'. Ze gaf een groot aantal voorbeelden hoe we gedrag kunnen beïnvloeden. Wat me het meest is bijgebleven is de invloed die je hebt als je meerdere brieven stuurt naar dezelfde bewoner vanuit dezelfde organisatie. Meestal leest de ontvanger alleen de eerste brief en is er daarna wel klaar mee. Ze gaf een aantal super simpele tips die je direct kunt implementeren. In deze voorbeeld brief zijn de tips opgenomen. De aandachtspunten hebben we benoemd.

In de loop der jaren heb ik een schrijfstijl ontwikkeld die afwijkt van de regels. Maar die er wel voor zorgt dat de bewoners mijn stukken graag lezen. Wil jij op een eigenwijze manier schrijven? Kijk dan eens bij onze online training.
Ja, ik wil graag een voorbeeld
Info cursus schrijven

Praatplaat Warme opname

“Nee, dat bewonersboekje heb ik niet gelezen, dat is zoveel en zo verschrikkelijk saai.”
 
Tijdens onze tweede sessie op de Dag van de Bewoner vertelden we over de inzet van beelden bij gesprekken met bewoners. Als bewonersbegeleiders, proberen we iedereen zo goed mogelijk voor te bereiden op de komende werkzaamheden. Dat doen we op alle mogelijke manieren via brieven, boekjes, apps, bijeenkomsten en gesprekken. Onze ervaring is dat geschreven tekst slecht gelezen wordt. De keukentafel gesprekken duren vaak net iets te lang, waardoor de helft van de informatie weggeëbd is voordat we de deur uitgaan. 
 
Uit onderzoek blijkt dat plaatjes en getekende gespreknotities beter beklijven. Je kunt tekeningen ook inzetten bij je gesprekken met bewoners. Onze workshop was een hele korte introductie in het visualiseren van bewonerscommunicatie. We hebben laten zien hoe je de wereld om je heel eenvoudig in een paar lijnen kunt tekenen. 
Zo leuk om te zien hoe snel de deelnemers meededen. Iedereen tekende mee! Na afloop kreeg iedereen ons een praatplaat.
 
Je kunt de praatplaat downloaden via de knop op deze pagina. Wil je leren hoe je zelf een praatplaat maakt? Ga dan naar de Online trainingen. 
Ja, mail me de praatplaat
Info cursus teken

Een verhaal

Er komen zoveel dingen op ons pad! En steeds weer leren we daar wat van! Iedere week schrijft een van ons een artikel om jullie te inspireren. Om een beetje lijn te houden, volgen we iedere maand een thema!
Laat me ALSJEBLIEFT jullie verhalen lezen!

De dingen die je klein houden, zullen je doen groeien.

- Dombo

7 Blunders die jij niet wilt meemaken!

In dit gratis E-book vertel ik je over 7 flater die ik sloeg en die jij echt niet wilt meemaken!
Ja, ik wil weten wat jij verkeerd deed!

Bezoekadres

Wat klanten zeggen

"Helena denkt 'out of the box' en vertaalt nieuwe ideeën en visies naar de praktijk van nu . Daarnaast heeft ze het vermogen om de vraag van de klant centraal te stellen en deze te beantwoorden met een technische oplossing. Dit lijkt logisch, echter in de bouwsector is dat zeker niet zo. "